Wednesday, August 30, 2006

Breitling Navitimer




Bu haftaki gezintimiz saat dünyasının klasiklerinden Breitling Navitimer. Kronograf grubunun en önemli modellerinden ve uzun bir tarihi geçmişi olan bu saati tanıtırken önce markanın öz geçmişi hakkında kısa bir kaç satır oluşturalım.
Breitling saat fabrikası 1892 yılında G. Léon Breitling tarafından La Chaux-de-Fonds da kurulmuştur (Hans Wilsdorf'un Rolex i kurması için daha 10 sene beklemek gerekecekti). Firma 1979 a kadar 3 nesil Breitling tarafından yönetilmiştir:
1892-1914 Léon Breitling
1914-1927 Gaston Breitling
1927-1979 Willy Breitling
Breitling saat firmasının saat teknolojisine çok önemli 2 katkısı vardır. 1933 yılına kadar piyasadaki saatlerde krono başlat-durdur-sıfırla fonksiyonları tek bir tepenin arka arkaya basılması ile çalıştırılırdı. İlk defa Breitling bugünün standart tasarımı olan ayrı başlat-durdur ve sıfırla fonksiyonlarını içeren 3 tepeli kronograf patentini almıştı (No:172129). İkinci Breitling buluşu ise 1969 yılında Hamilton-Heuer-Büren üçlüsü ile birlikte tasarlanan ilk otomatik krono makinasıdır (kalibre 11). Omega, Speedmaster'ı 1957 de üretmişti ama kurmalı makina ile. Diğer taraftan ilk otomatik krono makinasının kime ait olduğu üzerinde tartışmalar da vardır. Aynı tarihte Zenith de El Primero (The First) otomatik krono makinasını üretmiştir (kalibre PHC 3019).
1979 senesinde Willy Breitling in ölümünden sonra firması iflas etti. Daha sonra Ernest Schneider markayı satın alarak Breitling'i günümüze kadar taşıdı.
Breitling'in model gamı çok zengindir, ancak bunların içerisinde tek bir model diğerlerinden öne çıkar: Navitimer. Saat dünyasının ilk trigonometrik hesap cetvelli kronosu olan Navitimer 1952 yılında piyasaya çıktı. Bu özelliğinden dolayı da pilotların vaz geçilmez kokpit yardımcısı oldu (Navigation&Timer). Pilotlar arasında Navitimer bu kadar popüler olunca AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) modeli resmi saati seçti ve kadrana logosunu verdi.

Çok önemli bir diğer ayrıntı da 1962 de uzaya giden ikinci amerikalı Scott Carpenter ın kolunda bir Navitimer Cosmonaute modelinin takılı olmasıdır.
Navitimer da önceleri Valjoux 72 makina kullanıldı, daha sonraları da Venus 178. Valjoux 72'ye ileride Rolex Daytona tarihçesini anlatırken tekrar değineceğiz. 1967 den sonra Breitling, Navitimer da Valjoux 7738 makinaları kullanmaya başlamış, 1974 de ise tamamen Valjoux 7740 a geçmiştir. Kurt Broendum a göre de bu, gerçek Navitimer ın sona erdiği tarihtir.
Günümüzde ise Breitling diğer markaların çoğunluğu gibi makinalarını ETA dan temin etmektedir (Valjoux 7750, ETA 2824, 2892). Ancak, bünyesine kattığı saat firması Kelek'ten sonra standart ETA makinalarını kullanmadan önce üzerlerinde önemli iyileştirmeler yapmaktadır. Bunun sonucu olarak 2000 senesinden sonra üretilen tüm Breitling modellerinde COSC sertifikası vardır (Controle Officiel Suisse des Chronometres).
Navitimer'ın çelik pilot bileziği de bence, kullanım rahatlığı ve estetik açısından tüm çelik bilezikler arasında ilk 3 e girer.
Bu kısa gezintimiz burada sona eriyor. Kolunuzda bir Navitimer varsa, veya almayı düşünüyorsanız, bu güzel saatin uzun ve güzel bir geçmişi olduğunu daima hatırlayın. Diğer taraftan, geçmiş benim için önemli değil, ben kadran görüntüsü, logaritmik cetvel ve ve uygun fiyata önem veririm derseniz size SINN 903 ü öneririm.
SINN bir alman markasıdır. 1979 da Breitling iflas edince Navitimer kalıp ve üretim gereçlerini satın almıştır. Bu doğrultuda ürettikleri 903 modeli Navitimer'ın estetik açısından benzeridir, Valjoux 7750 makinası vardır, aynı kalitededir, suya dayanıklılığı daha iyidir (30 a karşılık 100 metre) ve de fiyatı Navitimer'ın yarısıdır.

Bir sonraki durak Rolex Daytona da buluşmak üzere
Hoşçakalın.



Kaynaklar:
Breitling Navitimer by Kurt Broendum (www.http://www.watchlife.com/DesktopDefault.aspx?tabid=144)
Chronograph Wristwatches by Gerd-R. lang & Reinhard Meis

1 comment:

Anonymous said...

Merhaba, mukemmel yazmissiniz. Ara ara eski 1680 yazinizin devamini bekliyordum, burayi yeni kesfettim.
Ben celik spor eski saatler topluyorum, Breitling cok sevdigim bir marka, koleksiyonumda 5 tane var. 1995 Navitimer modeli uzun zaman banka kasasinda kaldigi icin kadranda renk degisikligine ugradi. Chrono gostergeleri morardi, kadran ebruli oldu.
Yurt disindaki bir seyahatte bu saati takmistim, satin almak isteyen cok oldu!
Bir baska, 16520 siyah kadranli Daytonamin chrono gotergeleride bu kasada kahverengilesti, meger Antiquorum sahibi Bay Patrizi bu saatleri sahiplenip piyasayi arttirmis, piyasasi normalin 3-4 katini bulmus.
Belki benim Navitimer de bir gun iyi para yapabilir...
Son not, Cemali ile ilgili yazinizda vitrindeki o saat teshiri su dolu kase ve etrafindaki metal su sinegi standi bugun 10000 dolar ediyormus, yakinda muzayede var, keske onuda beraberinde alabilseydiniz...
Muzayede icin:
http://www.antiquorum-japan.com/rolex/